bikepacking

Kierownica – dodatkowe miejsce do zamocowania bagażu

Torba na kierownicy w rowerze nie powinna dziwić, bowiem jest to rozwiązanie znane już od długiego czasu, stosowane do tej pory głównie jako dodatek do sakw rowerowych w postaci sztywnej torby zapinanej na specjalny system zatrzaskowy lub mocowanej za pomocą systemu troków do kierownicy. Kierownica pozwala jednak na przewożenie większej ilości bagażu. Pomocą w tym wypadku są specjalne torby lub uprzęże wyposażone w worek wodoszczelny.

Oczywiście do przewożenia bagażu nie są potrzebne specjalistyczne torby o których poniżej. Bagaż można załadować do worka wodoszczelnego takiego jaki stosuje się np. do podróży kajakiem a następnie przytroczyć do kierownicy. Niestety taki system ma tę wadę, że troki ślizgają się na kierownicy i bagaż potrafi przesuwać się podczas jazdy pod wpływem drgań oraz licznych wstrząsów, natomiast największą niedogodnością jest przyciskanie przewodów hamulcowych i linek czy wręcz ich zgniatanie. Dlatego najlepszym sposobem na przewożenie bagażu na kierownicy jest zastosowanie specjalnej torby lub uprzęży.

bikepackingTorba w uprzęży rozmieszczona jest symetrycznie na kierownicy.

Torby na kierownicę dzielimy w prosty sposób na dwie grupy:

  • torby mocowane do kierownicy
  • uprzęże mocowane do kierownicy do których możemy dopiąć dowolny worek wodoszczelny

Podobnie jak w przypadku toreb podsiodłowych wybór torby na kierownicę ogranicza nas do tylko jednej pojemności i ma sens wówczas, gdy nie zamierzamy pakować zbyt obszernych rzeczy. Wybór uprzęży pozwoli nam na żonglowanie workami zależnie od sytuacji a nawet na mocowanie na kierownicy dwóch worków przez co będziemy w stanie odseparować np. ubranie od śpiwora, czy też lekki namiot jednoosobowy od śpiwora.

Ważne, aby materiał z którego wykonana jest torba był w pełni wodoodporny a system mocowania odporny na silne wstrząsy. Torby ze sprzężonym systemem mocowania oferują m.in. firmy Ortlieb oraz Apidura. Z opiniami na ich temat można zapoznać się w internecie. Uprzęże oferuje wiele firm – wybór jest naprawdę spory. Z polskich firm wystarczy wymienić Triglav czy BikePack. Uprzęże wspomnianych polskich firm są do siebie bardzo podobne w zakresie systemu mocowania do kierownicy na który składają się uchwyty dystansowe pozwalające odsunąć uprząż od przewodów hamulcowych i linek oraz trok stabilizujący uprząż. W przypadku uprzęży Triglava w górnej części mamy do dyspozycji dwa troki pozwalające zamocować dodatkowy bagaż np. kolejny worek z zawartością, składaną karimatę lub statyw fotograficzny. Prócz wspomnianych troków możemy wykorzystać zamocowaną przez producenta regulowaną gumę troczącą do przewiezienia np. kurtki lub bluzy. Ponadto produkt Triglava w tylnej części od strony rowerzysty posiada dwie kieszonki ściągane gumką, pozwalające przewozić artykuły pierwszej potrzeby, które mamy zawsze pod ręką np. racę świetlną do odstraszenia niedźwiedzi, batoniki, scyzoryk, gaz, okulary przeciwsłoneczne a nawet dodatkowe butelki z wodą (oczywiście nie wszystko na raz).

uprząż na kierownicęDo bocznych kieszonek uprzęży możemy włożyć racę świetlną – podręczny straszak na niedźwiedzie.

Zamocowanie dodatkowego bagażu na kierownicy nie wpływa niekorzystnie na trakcję roweru. Dodatkowy ciężar, który notabene nie jest znaczny, bo w zależności od rodzaju transportowanych przedmiotów oscyluje wokół 2 -3 kilogramów, nie wpływa ujemnie na prowadzenie roweru. Dzieje się tak dlatego, że podobnie jak w przypadku w zasadzie wszystkich toreb bikepacking’owych, usytuowanie bagażu poprowadzone jest w linii roweru – w tym wypadku w linii kierownicy – zachowując się przy tym nieruchomo w stosunku do części roweru do której został zamocowany.

Do worka zamocowanego na kierownicy możemy zapakować dowolne przedmioty. Jednak najczęściej pakowanym zestawem jest bagaż związany z noclegiem np. śpiwór, tarp, hamak wraz z linami. Zapakować można worek z namiotem. Osobiście dodatkowo wożę na górze uprzęży lekki statyw który przy wysokości maksymalnej 100 cm waży ok. 600 g.

torba na kierownicęNa górze uprzęży możemy zamocować jeszcze jeden worek i dodatkowo np. lekki statyw fotograficzny.

Stosując torbę ze zintegrowanym mocowaniem nie mamy możliwości, aby zmieścić więcej bagażu niż wynika to z pojemności torby. Wykorzystując uprząż możemy żonglować workami zależnie od potrzeb – np. jeżeli z różnych powodów chcemy odseparować śpiwór od tarpa i hamaka wraz z linami, możemy użyć dwóch worków i po złożeniu razem możemy zamontować je w uprzęży.

Rodzaj stosowanych worków w uprzęży nie ma specjalnego znaczenia. Obecna technologia produkcji sprawia, że w zasadzie wszystkie dostępne worki wodoszczelne są wodoodporne, natomiast materiał jest wystarczająco mocny. Ze względu na usytuowanie worek nie jest narażony na przecieranie lub ocieranie, ponieważ po zamocowaniu w uprzęży spoczywa w zasadzie nieruchomo ściśnięty paskami. Worek zazwyczaj posiada długość równą długości kierownicy, dlatego nawet jeżeli podczas postoju kładziemy rower na ziemi, kierownica wspiera się na chwytach, zaś worek nie ma styczności z podłożem, podobnie dzieje się, gdy opieramy rower o ścianę.

Pakując bagaż do worka mocowanego w uprzęży warto zwrócić uwagę na to, że troki uprzęży spinające worek pełnią przy okazji funkcję kompresyjną. Oznacza to, że jeżeli np. po założeniu bagażu do uprzęży worek jest zbyt pękaty i wszystko wskazuje na to, że jego dno będzie dotykać błotnika lub opony podczas uginania się amortyzatora lub po zawieszeniu nad sztywnym widelcem worek po prostu nie mieści się i ociera o oponę, możemy worek ściskać stopniowo pasami troczącymi, aż powoli skompresujemy go i zmniejszymy jego średnicę o ile nie przewozimy przedmiotu zbyt sztywnego np. boi ratunkowej 😉

uprząż na kierownicęDo uprzęży możemy wpiąć nawet bardzo dziwny bagaż.

Uprząż może jednak delikatnie ocierać się o główkę ramy, dlatego zaleca się główkę obkleić folią – np. folią przeźroczystą, co zapobiega ścieraniu lakieru. Niektóre firmy oferują taką folię wraz z uprzężą.

Najistotniejszą chyba kwestią przy decydowaniu się na używanie uprzęży lub torby jest dostosowanie kierownicy do nowej torby transportowej. Często kierownice wchodzą w kolizję z workiem montowanym na kierownicy. Linki ulegają zgnieceniu a klamki hamulców nawet po zmianie ich położenia nadal są trudno dostępne i nie pomagają klocki dystansowe na których zamocowane jest uprząż. Czasem rozwiązaniem problemu jest wymiana kierownicy na inną. Osobiście wymieniałem kierownicę delikatnie podgiętą na mocno giętą, ponieważ nie znalazłem innego sposobu, aby ograniczyć gniecenie przewodów hamulcowych u ich nasady przy klamkach oraz nie mogłem udrożnić dostępu do klamek hamulcowych. Jeżeli jednak uprząż będzie użytkowana bardzo często, taka zmiana ma sens i warto się na nią zdecydować.

uprząż na kierownicęUprząż stanowi integralną część zestawu bajkpakingowego.

Bagaż montowany na kierownicy jest z pewnością świetnym rozwiązaniem zwiększającym wielkość naszego ekwipunku bez uszczerbku dla komfortu jazdy, pozostaje jedynie dokonać wyboru w kwestii rozwiązania technicznego: torba czy uprząż.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *


CAPTCHA Image
Reload Image